תפריט סגור

מכשירי שמיעה

מכשירי שמיעה

כשילד בא אל העולם הוא מצויד בחושים המסייעים לו בהתפתחותו ובהבנת העולם אליו נקלע. כאשר חוש השמיעה פגוע, עלול הדבר לעכב את התפתחותו התקינה. מכשירי שמיעה לילדים מונעים את העיכוב.

על שמיעה ותקשורת בין אישית

אחת המשמעויות של שמיעה תקינה קשורה קשר הדוק בהתפתחות שפה ודיבור, ובעצם בתקשורת עם הסביבה.

למעשה, עוד ברחם אימם שומעים העוברים את המתרחש בעולם החיצוני, ואף מומלץ לשיר ולדבר לעוברים, המזהים את קולה של האם ונרגעים לצליליו. בשל כך, בדיקות שמיעה נערכות כבר בקרב תינוקות בני יומם ברוב בתי החולים.

ככל שזיהוי הלקות מוקדם יותר כך מתאפשר להתאים מכשירי שמיעה, המונעים בעיות התפתחותיות קשות.

בדיקת שמיעה ראשונית

הן בתחנות טיפת החלב והן אצל רופאי ילדים נערכות בדיקות שמיעה שגרתיות, על מנת לזהות בהקדם כל לקות שמיעה, במידה והיא קיימת. על אף קצב ההתפתחות השונה מילד לילד, קיימים מספר פרמטרים תפקודיים קבועים.

אחת הדרכים לבדוק את שמיעתו של הילד מתבצעת דרך מעקב אחר תגובותיו לקולות שונים. אם מתגלה לקות כלשהי, מתעורר הצורך להחליט לגבי אופן הטיפול שינתן בהמשך, בין אם פתרון כירורגי או התאמה של מכשירי שמיעה.

ההיבט החברתי של מכשירי שמיעה לילדים

ילדים עלולים להיות אכזריים ולהציק לחבריהם הנעזרים במכשירי שמיעה. אין להקל ראש בסבלו החברתי של הילד, לכן חשוב שמבוגר יסביר לילדים אודות לקות שמיעה ומכשירי שמיעה, המסייעים לילד לשמוע ולהשתלב בחברתם.

בנוסף, רצוי להתאים לילד מכשירי שמיעה בעלי בולטות מינימאלית.

כדי לייצר קשר של הזדהות, כדאי לפתח הרגלים המטילים על הילד את האחריות להרכיב את מכשירי השמיעה.

התאמת המכשיר לילד

סף הסבלנות של ילדים הוא קצר, לכן, כרוך האתגר של התאמת מכשירי שמיעה בקשיים רבים. המורכבות של אורח חיי הילדים, העוברים סביבות אקוסטיות רבות בתדירויות גבוהות יחסית למבוגרים, חייב לבוא בחשבון בעת התאמת המכשיר. בנוסף, יש לזכור כי סביבתם של ילדים היא רועשת, בתדרים ובעוצמות משתנות תדיר. לכן, מכשירי שמיעה לילדים חייבים לעבד אחרת את קולות הטלויזיה הרמים לצד קולות הדוברים האנושיים, מבלי להגביר את עוצמת הקול באופן העלול לפגוע פגיעה עתידית במערכת השמיעה. כמו כן, יש לוודא שהמכשיר קל לתפעול כדי לאפשר לילד עצמאות ולהקל ככל שניתן על הסתגלותו.

כיצד מכינים ילד לבדיקה?

ככלל, מומלץ להכין ילדים לקראת העתיד לבוא ולצייד אותם בכלים להתמודד עם מצבים חדשים, מלחיצים או בלתי נעימים. בנוסף, ניתן לתאר את הבדיקה כמשחק ולא כבדיקה רפואית, במיוחד משום ששיתוף הפעולה של הילד הוא קריטי.

ניתן לתרגל עם הילד הרכבת אוזניות כפי שיתבצע בבדיקה, ולספר לו כי ישהה עם הוריו בחדר סגור ויאזין לנאמר באוזניות. כדאי לתרגל גם את הבדיקה בדרך של משחק, כשתפקידו של הילד הוא זיהוי של תמונות או חפצים שהוא מכיר כפי שישמע באוזניות.

לחצו לקריאה נוספת בנושא מכשירי שמיעה »